Aktuálníletáky.cz   

Kaufland leták na tento týden + příští týden :

Platnost od 18.4 .2017 do 26.4 .2017


 - strana 36
















































     

- strana 36

ZDRAVÍ A KRÁSA Odborníci vyvracejí mýty kolem spánku P omáhá skutečně počítání oveček usnout? A  přináší konzumace sýra pozdě v  noci noční můry? To jsou některé z  mýtů kolem spánku, které se pokusili potvrdit či vyvrátit britští odborníci na  spánek. O  tom, k  čemu dospěli, informoval zpravodajský server The Sun. PRÁŠKY NA SPANÍ SE POSTARAJÍ O KVALITNÍ SPÁNEK Studie prokázaly, že prášky na  spaní prodlouží celkovou dobu spánku průměrně jen o  25 minut. Sice dokážou navodit spánek rychleji, ale jejich otupující účinek zvyšuje pravděpodobnost, že si nebudete pamatovat, že jste se v  noci probudili – a  tudíž budete mít pocit, že jste spali lépe. Dlouhodobé užívání prášků na spaní může negativně ovlivnit celkový zdravotní stav. SKLENIČKA NA DOBROU NOC POMŮŽE USNOUT Alkohol sice pomáhá vklouznout do  spánku rychleji, ale má zároveň značný negativní dopad na množství a kvalitu spánku. V první polovině noci alkohol přinese hluboký spánek, ale potlačí fázi REM, kdy se zdají sny. Jakmile alkohol vyprchá, je naopak spánek lehčí a těkavější s častějším probouzením. DOSPÍM SE O VÍKENDU Dvě třetiny populace chodí o  víkendu do  postele později a  spí déle. Tím si ale koleduKRASA jí o společenskou verzi pásmové nemoci, kterou zažívají cestovatelé při přeletu přes dvě a více časových pásem. Změna spánkového vzorce naruší běžné zvyšování a klesání tělesné teploty, což zpomalí příchod spánku. A výsledkem je v  neděli večer nespavost, po  které jste v  pondělí ráno nevyspalí a unavení. VŠICHNI POTŘEBUJEME OSM HODIN SPÁNKU Pravdou je, že potřeba spánku se u různých lidí liší. Děti potřebují více spánku než dospělí a někteří lidé jsou přirozeně kratší spáči než jiní. Doporučovaná doba spánku pro dospělé je sedm hodin a více, ovšem pokud tato doba přesáhne devět hodin, je to stejně špatné, jako nedostatek spánku. TEENAGEŘI NEPOTŘEBUJÍ VÍC SPÁNKU – JSOU JEN LÍNÍ Přestaňte rýt do  svých potomků! Existují vědecké důkazy, že přirozené spánkové rytmy pubescentů zpomalují hormonální změny, jimiž jejich tělo prochází. Proto je jejich přirozenou spánkovou tendencí jít do  postele později a  také později vstávat. Kromě toho potřebují asi devět hodin spánku za noc. Školy, které ráno posunuly začátek výuky, zaznamenaly lepší výkony studentů i  snížení denní ospalosti a klimbání v lavicích. DOBRÝ SPÁNEK NESMÍ BÝT PŘERUŠOVANÝ Před vynálezem žárovky spali naši předkové ve dvou čtyřhodinových blocích, mezi nimiž se na  hodinu nebo dvě budili. Spánek v  jednom osmihodinovém, nepřerušovaném bloku lze připsat na  vrub modernímu životu. V  rámci nedávné studie se osm dobrovolníků uchýlilo do  prostředí, kde měsíc zažívali 14 hodin denně bez světla. Po několika dnech se jejich spánkový vzorec vrátil zpátky k  historickým dvěma přerušeným spánkovým fázím. KONZUMACE SÝRA POZDĚ V NOCI PŘINÁŠÍ ZLÉ SNY Některým druhům potravin je připisována odpovědnost za noční můry, ale podle jedné studie může být vina spíš na straně našich emočních postojů vůči jídlu. Lidé konzumující zdravou stravu s  delšími intervaly mezi jídly mívají příjemnější a živější sny, zatímco ti s nekontrolovanými či citově podbarvenými stravovacími vzorci mívají častěji znepokojivé a děsivé sny. POČÍTÁNÍ OVEČEK POMÁHÁ USNOUT S  touto prastarou radou ovšem vědci rozhodně nesouhlasí. Tým psychologů z  Oxfordské univerzity provedl studii, v  níž 50 dobrovolníků trpících nespavostí rozdělil do tří skupin. První skupina před spaním počítala ovečky, druhá si představovala něco příjemného – například scénu z dovolené – a třetí si mohla vybrat, jak se pokusí usnout. Skupina, která si před spaním udržela šťastnou myšlenku, usnula o  20 minut dříve než obvykle, zatímco skupině počítající ovečky to trvalo o 40 minut déle než obvykle. ČTK/The Sun Ilustrační foto: ČTK/WAVEBREAK