Aktuálníletáky.cz   

Kaufland akční­ leták online : Domácí potřeby, potraviny

Platnost od 20.6. do 26.6.


Domácí potřeby, potraviny - strana 21










     

Domácí potřeby, potraviny - strana 21

ZDRAVÍ A KRÁSA Při nákupu vám poradí logo Vím, co jím C ílem označování logem Vím, co jím je poukázat na  výživově hodnotné potraviny. Některé živiny jsou totiž pro člověka prospěšné, některé méně. Neexistují tedy zdravé a nezdravé potraviny. Existují jen zdravá a  nezdravá množství jednotlivých živin. Budete-li sledovat logo Vím, co jím, snížíte tak příjem vybraných rizikových živin. Systém pro udělování loga vychází z  kritérií, která hlídají v potravinách obsah: • transmastných kyselin • nasycených mastných kyselin • soli, resp. sodíku • jednoduchého cukru. V  některých kategoriích se přihlíží i  k  podílu vlákniny, které máme v  naší stravě málo, a k množství energie, již daná potravina našemu tělu dodává. Logo na obalech tak deklaruje kvalitu na  základě jasně stanovených výživových kritérií, která vycházejí z  doporučení Světové zdravotnická organizace a  Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Aby výrobek získal logo na  svůj obal, musí projít rozborem v  akreditované laboratoři a  výsledek musí posoudit nezávislý hodnotitel. Pokud v  některém z  kritérií výrobek nevyhoví, musí výrobce pozměnit recepturu nebo se s logem rozloučit. VIMCOJIM Kde hledat transmastné kyseliny? Transmastné kyseliny jsou mezi tuky těmi nejvíce nebezpečnými. Zvyšují hladinu cholesterolu, a tím i riziko srdečně-cévních onemocnění. Abyste se jim vyhnuli, dávejte přednost libovému masu, a  to především kuřecímu, případně vepřovému. Mezi mléčnými výrobky vybírejte ty polotučné. Pečivo si vybírejte raději čerstvé než trvanlivé, a  to platí například i o sladkých koláčích. Pozor dávejte při výběru cukrovinek. Kupujte čokolády s  vysokým podílem kakaa a dávejte pozor na obsah ztužených rostlinných tuků. Vždy raději vyberte výrobek bez jejich obsahu. Nahrazujte sůl! Člověk potřebuje sůl pro správné fungování celého organismu, její nadbytek nám však může spíš uškodit. Způsobuje například zvýšený krevní tlak. V potravinách přijímáme sůl velice často, aniž bychom odhalili slanou chuť. Sůl totiž obsahují i základní potraviny jako jsou chléb, mléko, vejce či luštěniny. A  množství soli přijaté touto cestou našemu tělu zcela dostačuje. Proto není vůbec nutné pokrmy dosolovat. Chuť se tedy snažte zvýraznit například bylinkami. Vyhněte se zbytečným kaloriím Energeticky nejvydatnější živinou jsou tuky. Hned za nimi však stojí cukry. A cukry nám bohužel dodávají tzv. prázdné kalorie – energii, kterou vyčerpáme velmi rychle a  často se její nadbytek ukládá jako zásoba v  našem těle. Na obalech potravin zjistíte množství cukrů pod pojmem „sacharidy“. Ty jsou však jednoduché a  složené. Zatímco ty složené tělu prospívají, ty jednoduché se rychle vstřebají. A těm jednoduchým, označovaným jednoduše jako „cukry“, bychom se měli vyhnout. Hledejte tedy takové potraviny, v nichž je podíl cukrů z celkového množství sacharidů co nejnižší. Nahraďte nasycené tuky Nasycené mastné kyseliny převažují v tucích živočišného původu. Tento typ mastných kyselin zvyšuje hladinu cholesterolu v  krvi, a  tím i  riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Hlavní podíl tuků v naší potravě by měly tvořit ty z  ryb a  rostlinných olejů, tedy obecně nenasycené mastné kyseliny. Nezapomínejte proto na ořechy nebo margaríny. Kde už pomáhá logo Vím, co jím Celosvětově je logem Vím, co jím (případně jeho národními variantami) označeno na 7 000 výrobků. V  České republice jsou to zatím zhruba dvě stovky. Logo vám pomůže vybrat výživově kvalitní margaríny, sýry, snídaňové cereálie, případně i  hranolky vhodné k  pečení do  trouby. Více o  značení se dozvíte na  www.vimcojim.cz. Nezapomeňte na  webu sledovat videa Vím, co jím s  dietoložkou  PhDr.  Karolínou Hlavatou, Ph.D. a  ing.  Petrem Havlíčkem, kteří vám poradí, jak si potraviny v obchodě vybírat.