Aktuálníletáky.cz   

Aktuální akční­ leták Kaufland + příští týden : Akční nabídka Kauflandu

Platnost od 19.3 .2015 do 25.3 .2015


Akční nabídka Kauflandu - strana 26



















































     

Akční nabídka Kauflandu - strana 26

TÉMA TÝDNE Vyzkoušejte ! n í ř u t ý l skvě T uřín? Že už jste o  něm někdy slyšeli? Kdybychom žili třeba před 400 lety, tuřín bychom nejspíš měli každý den na stole. Tato skvělá plodina, která se v posledních letech dostala trochu do pozadí, si opět hledá místo na výsluní. A to právem. I když, pozor, tuřín je naprosto nenáročná plodina. V podstatě o ní platí to, co kdysi hlásal jeden reklamní slogan: „Kde jiní končí, my začínáme“. Tuřín se pěstuje hlavně ve vyšších polohách, je mrazuvzdorný, odolný, nesnáší ovšem sucho. Trochu historie Jeho prapředek, jakýsi divoký tuřín, je znám už 4 000 let. Kultivovaný tuřín byl zřejmě vypěstován starověkými středomořskými národy. Ačkoliv až do 16. století byl jednou z hlavních potravin všech vrstev lidstva, první zmínka o něm se objevila až v roce 1620. Jak to někdy dopadá, se zlepšující se sociální situací přišly nové plodiny a  tuřín pomalu opouštěl roli přední plodiny. V kuchyni Nicméně samotný tuřín je v tom nevinně. Dnes se opět, díkybohu, dostává ze zapomnění. Za boomem jeho oblíbenosti vězí dvě základní skutečnosti – tuřín je nesmírně chutný a prospívá zdraví. Někteří tvrdí, že tuřín vládne mnohem lepší, pikantnější chutí než brambory. Neměl by se ovšem vařit ani příliš krátce, ani dlouze. V prvním případě je moc tvrdý a jeho chuť se neprojeví naplno, v druhém případě do popředí vystoupí jeho pikantnější stránka. Podtrženo a sečteno – tuřín se konzumuje vařený, pečený, v polévkách, omáčkách a přílohách, mladé bulvy jsou chutné i syrové. Lze dokonce využít i jeho listy, které lze zpracovávat podobně jako špenát. Pro zdraví Kromě 90 % vody tuřín obsahuje vlákninu, bílkoviny, tuky, vitamin C, karoten, draslík, sodík, vápník, fosfor, železo a stopové prvky. Má hojivé a léčivé účinky při nemocech zažívacího ústrojí. Působí proti řadě kožních onemocnění a čistí krev. Díky vláknině zvyšuje peristaltiku střev a  je doporučován jako doplněk vhodný při zlomeninách a osteoporóze. Je také vhodný pro redukční diety i diety s omezením lepku či cukru. Vyzkoušejte Bramborový salát „bez brambor“ Potřebujeme: tuřín celer dýni mrkev kyselé okurky cibuli Na zálivku: domácí jogurt hořčici nebo domácí majonézu • • • • • • • • vařené vejce • Postup: Oloupaný tuřín, celer a  mrkev a  oloupanou dýni zbavenou jadérek uvaříme na páře doměkka, necháme vychladnout a nakrájíme na kostičky. Uvařené vejce oloupeme a nakrájíme na kostičky. Kyselé okurky nakrájíme nadrobno. V míse spolu smícháme tuřín, celer, mrkev, dýni s okurkami a  vejcem. Přidáme domácí jogurt, hořčici nebo domácí majonézu a  promícháme. Podle chuti osolíme, opepříme a  necháme odležet v chladničce do druhého dne. Tento recept je vhodný pro ty, kteří drží diety GAPS, Paleo aj. Pramen: www.zivakultura.cz Foto: Jana Dell Plotnárková Tuřínové „hranolky“ Potřebujeme: 1 větší tuřín 2 lžíce sádla • • • sůl Postup: Tuřín oloupeme a nakrájíme na dlouhé, přibližně stejně úzké hranolky. Nakrájené hranolky dáme do nízké pečicí misky, nebo na plech. Polijeme je sádlem, osolíme a rukama je pořádně promícháme, aby všechny hranolky byly obalené v tuku. Dáme péct do trouby na dolní rošt při teplotě 170 °C na 20 minut. Poté přendáme nahoru a necháme péct ještě 10–15 minut. Hranolky by měly být lehce křupavé, ale nebudou křupavé jako kupované. Podáváme s domácí majonézou. Chceme-li hranolky, které zbyly, ohřát, nebo je mít více křupavé, dáme je na rozpálenou pánev do asi 1 cm sádla a necháme je smažit, dokud nebudou křupavé, asi 5–8 minut. Tento recept je vhodný pro ty, kteří drží diety GAPS, Paleo aj. Pramen: www.zivakultura.cz Foto: Jana Dell Plotnárková Tuřín naleznete tento týden v nabídce OD Kaufland! TURIN