Aktuálníletáky.cz   

Makro leták : Epikure

Platnost od 8.4 .2015 do 5.5 .2015


Epikure - strana 22



















































     

Epikure - strana 22

Sp e c iá l ká állu ra aw po o Chcete-li objevit širokou škálu raw pokrmů, nesmí vám chybět mixér, v ideálním případě odšťavňovač, mlýnek na ořechy a mák či sušička na ovoce. NOVÝ TREND RESTAURACÍ Kladný vliv syrové stravy na zdraví potvrzuje i  majitelka pražské kavárny MyRaw Café Miroslava Malaníková, která je již řadu let vegankou (nejí potraviny živočišného původu) a rok a půl vyznává výhradně raw food (vitariánství). „Tato strava s  vyloučením obilovin, tedy lepku a  bílého cukru, znamenala ohromný posun ke zdravějšímu stravování,“ říká česká raw průkopnice. „Pocítila jsem okamžitě příval energie, kterou jsem vložila i do své kavárny. Běžné nemoci se mi vyhýbají a myslím, že se strava odrazila i na mém vzhledu,“ tvrdí vystudovaná právnička. „Doma sice o víkendu vařím pro manžela a mladší dceru veganská jídla, ale pro mě a starší dceru už není vařené jídlo lákavé. Syrová neboli živá strava je daleko výraznější, tudíž nám víc chutná než vařená.“ Její provozovna je zaměřená na vegan raw food stravu připravovanou  z  čerstvých a  čistě rostlinných, převážně bio surovin bez lepku, laktózy a  průmyslového cukru. Podobné raw restaurace a kavárny navštěvuje široká škála zákazníků. Neobyčejné, pestré a výjimečně chutné kombinace ovoce, zeleniny, ořechů a obilovin si získávají příznivce napříč společností. I LIDÉ, KTEŘÍ SE NECHTĚJÍ VAŘENÝCH JÍDEL JEDNOU PROVŽDY VZDÁT, OCENÍ CHUŤ A ATRAKTIVNÍ BAREVNOST SYROVÉ ZELENINY DOPLNĚNÉ NĚKOLIKA DRUHY CHUTNÝCH DIPŮ. 22 cE1509_01-24.indb 22 POSTUPNÝ ZAČÁTEK Odborníci se shodují v  tom, že na syrovou stravu je třeba přecházet postupně a navyšovat podíl syrové složky u každého pokrmu. Při zachování přípravy jídla bez projití varem se však na jídelníčku může objevit i  mléko a  maso, za syrova se konzumují některé ryby nebo tatarský biftek. Je vhodné nejprve vysadit pečivo s  lepkem, sladkosti, uzeniny a  mléčné výrobky, a  přidat fresh džusy. Strava musí obsahovat vyvážený podíl cukrů z ovoce a tuků převážně z ořechů. Změnu začnete vnímat na poměru kolem 10–20 % tepelně upravené a 80–90 % syrové stravy. NENÁROČNÉ EXPERIMENTY Raw food je ideální pro lidi, kteří nevyznávají jeden určitý styl stravování, ale mají rádi změnu a netradiční kombinace – na jaře například rádi nahradí teplou večeři křupavou zeleninou s  dipy. Stačí k tomu nevařená zelenina, která se tvarem hodí k namáčení, tedy okurky, mrkev, papriky, řapíkatý celer, košťálové zelí nebo cuketa, za vyzkoušení stojí fenykl, čekanka, květák či brokolice. Cherry rajčátka, ředkvičky nebo houby se dají napíchat na párátka. Čím více druhů a barev zeleniny bude na stole, tím lépe. K  nakrájené zelenině se hodí variace dipů. Základ může tvořit tvaroh, jogurt, nízkotučná či zakysaná smetana nebo domácí majonéza. Do základu lze přidat ovoce (ideální je strouhané jablko, mango či papája), pro výraznou chuť křen, chilli, kari, česnek, hořčici a pepř. Skvostné jsou tvarohové dipy s aromatickými sýry, jako je řecká feta nebo gorgonzola. Světový věhlas získaly studené omáčky typu aioli ze Španělska, rouille z Francie a tzatziki z Řecka, které spojuje obsah česneku. Osvěžující je dip s jarními bylinkami, jarní cibulí, divokým česnekem, ředkvičkami, kerblíkem, řeřichou nebo petrželí. Bylinky můžete mít uchované v mrazáku a ještě zmrazené je rozmixovat s tvarohem či smetanou. EPIKURE 3/24/15 11:13 AM