Aktuálníletáky.cz   

Makro leták : Epikure

Platnost od 8.4 .2015 do 5.5 .2015


Epikure - strana 9



















































     

Epikure - strana 9

L ilek brambor, častěji nazývaný brambor obecný či hlíznatý (Solanum tuberosum) z  čeledi lilkovitých pochází z  Jižní Ameriky, ale daří se mu všude, s  výjimkou míst s  tropickým, arktickým nebo subarktickým klimatem. Tisíce vyšlechtěných odrůd této zemědělské plodiny poskytují velké, malé, kulaté nebo podlouhlé hlízy s hnědou, červenou i  modrou slupkou. Nejdostupnější brambory mají žlutou dužinu, ale některé druhy skrývají pod tmavou slupkou dužinu ba- revnou, například modro-fialová lanýžová brambora (Vitelotte) s oříškovou chutí pocházející z Francie. Brambory jsou významným zdrojem vitaminů C a vlákniny, nezanedbatelné je také množství vitaminů skupiny B či draslíku. Obsahují i  menší množství hořčíku a  železa. Tvrzení, že se po nich tloustne, je pouhý mýtus. Po uvaření mají pouhých 70 kcal na 100 g. Kalorickou bombou se stávají pouze kvůli přípravě na velkém množství tuku. SMAŽENÉ BRAMBORY TŘI VARNÉ TYPY O vhodnosti jednotlivých odrůd brambor k přípravě různých typů pokrmu rozhoduje především obsah škrobu – čím více škrobu, tím je brambora sušší a moučnatější. Varný typ A, tzv. lojovité brambory, i  po uvaření udrží tvar a pevnou konzistenci. Jsou ideální k přípravě salátů, ke smažení a pečení. Obsahují přibližně 14 % škrobu. Varný typ B s  přibližně 15 % škrobu je nejuniverzálnějším typem brambor. Slabě moučnaté a  jemně zrnité hlízy se hodí k  pečení a  vaření (absorbují hodně šťávy či výpeku), na gratinované a  zapékané pokrmy nebo bramboráky. Varný typ C, tzv. moučnaté brambory, s  16,5% obsahem škrobu vařením hodně změknou, a pokud je vaříte neloupané, slupka často praskne. Jsou nepostradatelné do polévek, na kaše, krokety, knedlíky nebo noky. U některých brambor se lze setkat s tzv. přechodovým označením skládajícím se ze dvou písmen, z nichž první tvoří převládající charakteristiku. Samostatnou skupinou jsou rané brambory, které se nehodí k uskladnění. Jsou vynikající přílohou a  obstojí i  jako samostatné jídlo „na loupačku“ s máslem. Více v rozhovoru na str. 18. Z  brambor lze připravit nespočet příloh i  hlavních pokrmů. Velmi dobře ladí s  bylinkami, zeleninou, tvarohem, sýrem a smetanou. Oblíbené pečené či smažené brambory lze servírovat s množstvím dipů a posypů, díky nimž se nikdy neomrzí. Smažené brambory se připravují ze syrových nebo předvařených hlíz (nejlépe varný typ A, se slupkou i bez ní). Po nakrájení se smaží na pánvi do křupava. Brambory se musejí nakrájet na stejnoměrné plátky či kousky, aby při smažení získaly podobnou barvu a  chuť. Vkládejte je v  přiměřeném množství na pánev s  rozehřátým tukem, jinak nasáknou mastnotu. Smažte při střední teplotě bez poklice  – přiklopené brambory by změkly. Neobracejte je příliš často, místo použití obracečky je raději protřepávejte. Cibuli, bylinky a koření přidejte až ke konci smažení. Hodí se k  nim vlašské ořechy, houbové ragú, dip z nízkotučného měkkého sýra či estragonu, pórková omáčka, česnekový krém, smažená feta, sušená rajčata nebo zelenina připravená v alobalu. É ŽEN SMA BORY M BRA ORNĚ B VÝ UTÍ OCH NEBO TKA PAŽI TRŽEL. PE fa c e bo o k . c o m / m a k ro . c z cE1509_01-24.indb 9 tw i tte r. c o m / m ak ro cr 9 3/24/15 11:11 AM