Aktuálníletáky.cz   

Albert supermarket leták, Albert hypermarket leták : Magazín Albert - červen 2015

Platnost od 1.6 .2015 do 30.6 .2015


Magazín Albert - červen 2015 - strana 6



















































     

Magazín Albert - červen 2015 - strana 6

Naučte se číst obaly potravin Chcete více pečovat o své zdraví? Máte v plánu porozumět tomu, co jíte, ale nevíte si rady s tabulkami na obalech? Nevzdávejte svá dobrá předsevzetí! Provedeme vás bludištěm informací ze zadní strany potravinových obalů. Informace, které mají být uvedeny na obalu výrobku, určuje zákon a jsou v souladu s předpisy Evropské unie. Základními údaji o nutričním složení výrobků jsou energetická hodnota a obsah tuků, sacharidů, bílkovin a soli. Pozor na rizikové tuky U tuků je uváděn nejen jejich celkový obsah, ale i zastoupení nasycených mastných kyselin. Jejich nadbytek zvyšuje hladinu tuků a cholesterolu v krvi, proto je jejich příjem třeba bedlivě hlídat. Nově se již nesmí uvádět rizikové trans mastné kyseliny, které přispívají ke vzniku aterosklerózy a cukrovky II. typu. Na obalech je poznáte podle informace o částečně ztužených tucích. Jejich množství rovněž sleduje logo Vím co jím. Není cukr jako cukr U sacharidů zkontrolujte jak jejich celkovém množství, tak i podíl jednoduchých sacharidů. Na ty je třeba dávat pozor. Spadají sem nejen přirozeně se vysky tující cukry – třeba cukr ze sušeného ého ovoce – ale i přidané cukry obsažené é například v sušeném ovoci proslazovaném. ném. Jejich nadbytek vede k nadváze, obezitě a nahrává vzniku zubního kazu. azu. S logem Vím, co jím vybíráte nutričně vyvážené potravin potraviny. ny. y Kdy sůl není nad zlato Informace o obsahu soli by Češi měli sledovat se zvýšenou pozorností. Denně spotřebují téměř třikrát tolik, než je doporučená dávka a po Maďarech patří v EU k jejím největším konzumentům. Nadbytek soli zvyšuje krevní tlak, zadržuje vodu v těle, přispívá k rozvoji osteoporózy a nepřímo vede i k obezitě. Denní příjem soli by přitom neměl převýšit 5 g. Bílkoviny jsou základ Jsou pro organismus nepostradatelné, protože zatímco tuky umíme tvořit ze sacharidů a sacharidy z bílkovin, vlastní bílkoviny získáme jen z vhodné potravy. Denně by měly hradit asi 15–20 % energie, Energetická hodnota Informace o nutričních hodnotách se vztahují na 100 g nebo 100 ml produktu. Energetická hodnota je udávána jak v kilokaloriích (kcal), tak kilojoulech (kJ). Hodnota vyjádřená v kcal je nižší – 1 kcal = 4,1 kJ. S výběrem výživově hodnotných potravin poradí logo Vím, co jím. To zaručí minimální množství rizikových živin: nasycených tuků a trans tuků, přidaného cukru, soli. U některých potravin ohlídá i vlákninu a celkovou energii.